Derfor skal du gøre noget ud af din mail-signatur.  

At drive en en lille virksomhed, handler om meget mere end din egen faglighed.

Det handler også om at formidle den du er og hvad du står for - og at skabe tillid fra første øjeblik.

En ofte overset, men god måde at styrke dette første indtryk er gennem din mail-signatur. Ja det kan føles som en detalje. Men når du kommunikerer elektronisk med kunder, samarbejdspartnere eller andre fagfolk, er din mail-signatur en vigtig del af din branding.


I dette blogindlæg vil jeg vise dig hvordan en signatur kan skrues sammen, så den bliver en aktiv del af din professionelle branding.

Jeg dykker ned i, hvilke elementer du kan inkludere for at skabe et indtryk af professionalisme, tillid og tilgængelighed. Fra kontakt-information og sociale medielinks til professionelle taglines – din email signatur er mere end blot en formel afslutning på dine beskeder; det er en mulighed for at vise hvem du er - og give den nysgerrige modtager af din mail, en mulighed for at lære dig bedre at kende.


Når du går igennem nedenstående forslag til hvad din signatur kan indeholde - så hav in mente, at signaturen skal give læseren et hurtigt blik af hvem du er og hvad du står får. Samt at skabe tillid til dig og det, du tilbyder.

Vælg de elementer, der er relevante for dig og din virksomhed.

Elementerne i din mail-signatur

De essentielle oplysninger

Først og fremmest skal din signatur naturligvis indeholde de basale konkrete informationer om dig og din virksomhed - dem der er relevante:

  • Dit navn
  • Dit firmanavn
  • Din titel og evt certificering
  • Adresse og telefonnummer

Det visuelle udtryk

Profil-billede af dig selv i signaturen er en hurtig måde for læseren at danne sig et indtryk af dig. Gerne et billede, hvor du kigger ind i kameraet - det viser, at du er tilgængelig.

Logo er med til at skabe genkendelighed - skabe sammenhæng med din øvrige branding af dig og din virksomhed.

Linier - vandrette og lodrette - giver lidt struktur i signaturen - og gør den nemmere at afkode, hvis der er mange oplysninger.

Få din brand-farve ind - fx på tekst, på linier og evt andre symboler.

Link til sociale medier og dine hjemmeside

Det er oplagt at lægge links til dine profiler på sociale medier - der hvor du er aktiv med din virksomhed. Herved kan læseren nemt finde dig på deres foretrukne medie - og på den måde lære dig bedre at kende.

Du kan nøjes med logoerne for de enkelte medier - vi forstår dem godt. Du kan vælge at lave disse logoer i din brand-farve.

Bonus-INFOrmation om dig

Du kan tekst-mæssigt give nogle stikord, der beskriver dig.

Det kan være tag-line, testimonial, slogan, motto eller lignende.

Call to Action

Din signatur kan også være et sted, hvor du “sælger” noget allerede.

Det kan være et “tilmeld dig mit nyhedsbrev”, et link til en kampagne du kører, et godt tilbud.

Dette kan med fordel være en del, hvor du jævnligt skifter ud.

CTA'en skal være kort og fristende.

Disclaimer

I nogle brancher er det blevet mere og mere almindeligt at indsætte en “disclaimer” nederst i sin signatur.

Budskabet i denne del kan fx. handle om GDPR, Data Protection, Fortrolighed.

Så er det din tur

Nu spiller jeg bolden over til dig.

Hvilke elementer, vil du have i din signatur?

Hvordan skal førstehåndsindtrykket være af dig?

Har du et slogan, der skal være med?

Hvilken CTA er relevant?


Vidste du at ?

1.


Du sætter din signatur ind i din mail-klient?

Du kan som regel sætte flere signaturer op, som du kan skifte med - afhængig af kontekst eller sæson?

2.


Du kan vælge at der automatisk kommer en signatur på dine mails?

Og at du kan skifte manuelt, inden du trykker send?

3.


Hvis du administrerer flere mail-adresser i din mail-klient, kan du sætte en forskellig standard-signatur på hver af dem?

Step for step teknik guide

Jeg har lavet en step for step guide til at oprette en mail-signatur.

Du lærer at

- opsætte det tekniske - med GMail og Outlook som eksempler.

- selv designe din signatur - med GMail og Outlook som eksempler.

- bruge 3 gratis værktøjer til at designe din signatur.

Guiden koster ikke andet end din mail-adresse.

    • Hej Melene.

      Jeg har ikke selv prøvet MailPoet – så jeg ved ikke om den er meget anderledes end de andre.
      Guiden indeholder både en generel del og så med eksempler fra MailerLite.
      Mon ikke du kan finde det tilsvarende i MailPoet?
      Giv mig gerne en tilbagemelding, når du har kigget på det.

      Mange hilsner
      Mette

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Er du interesseret i et samarbejde?

    Book en gratis afklarende samtale.

    Helt uforpligtende.

    >