Gruppering i din mail-liste - hvorfor?

Hvad er forskellen på lister, grupper, segmentering, tags?

Hvad skal det egentlig bruges til?


Måske har du lige valgt et mail-system - så du kan komme i gang med at samle mail-adresser sammen og skrive nyhedsbrev til dine eksisterende og kommende kunder.

Og sidder du der og overvejer hvad de betyder - de der muligheder for at gruppere dine læsere? Og overvejer hvad det skal bruges til?

Så læs med her - så giver jeg dig et overblik.


Men inden vi går rigtigt i gang, vil jeg lige minde dig om, at de forskellige mail-systemer angriber disse begreber på meget forskellig vis. Jeg vil prøve at klæde dig på, så du forstår meningen - og kan finde ud af hvordan du vil gøre det i dit mail-system.




Hvorfor skal jeg gruppere i mit mailsystem?


Jeg kan godt huske, da jeg var ny selvstændig og ville i gang med et nyhedsbrev. Det var svært at forestille sig, hvorfor jeg overhovedet skulle overveje at gruppere min mail-liste. Hvad ville jeg egentlig komme til at bruge det til?

Og i starten har man egentlig ikke det store behov - men alligevel er der nogle enkle ting, der er rare at sørge for i starten. Det kommer jeg ind på senere.


Hele grund-essensen i at kunne gruppere læserne er at kunne sende målrettede mails. Altså at du kan sende mails til en del af dine læsere, fordi du vil skrive noget, som ikke er relevant for alle.

Det kunne fx være

  • et tilbud, som kun er relevant for dem, med en særlig interesse
  • et tilbud til dem, som tidligere har købt hos dig før
  • et tilbud til dem, der ikke allerede har købt dette i forvejen


Og hvorfor skal du så sende målrettede e-mails?

Primært for at give relevant indhold og tilbud til dine læsere.

Det styrker dit renommé derude i mail-land, hvis dine mails bliver åbnet og læst.

Og hvis den enkelte læser ved, at det du sender er værdifuldt og relevant, vil de være mere tilbøjelige til at åbne den næste mail fra dig.

I det lys kan det være relevant at udvælge en del af din mail-liste til specifik e-mail-marketing.

De forskellige former for gruppering

Lister

Listen er den øverste i hierarkiet af gruppering. Den indeholder alle dine læsere.

Det giver som regel mening kun at have 1 liste - og de fleste udbydere opererer kun med en liste.

Flere lister betyder oftest, at hvis en person er på 2 lister, vil denne tælle som 2 personer i dit regnskab, når du skal betale til udbyderen.


Note: Klaviyo fx bruger begrebet lister - men den måde de arbejder med det på, er som jeg beskriver under grupper.

Grupper

Grupper er én måde at gruppere læserne på - ja sorry.

Og her er der også lidt varians mellem udbyderne.

Men grupper kan handle om at gruppere ud fra

  • særlige interesser, som læseren evt selv angiver.
  • tilmeldinger, freebies og køb

Den enkelte læser kan være med i flere grupper.


Grupperne kan du bruge, hvis du har forskellige emner eller “afdelinger” i din forretning - og gerne vil målrette noget af din e-mail-markedsføring til dem, der virkelig interesserer sig for dette.

Og det er en god ide at bruge dem, hver gang en læser tilmelder sig noget, køber noget.

Tags

Tags er små post-it’s, du kan sætte på dine læsere.

Og nu siger jeg “du kan” - men det er selvfølgelig ikke noget, du skal sidde og pusle med i hverdagen - det beder du dit mail-system om at gøre automatisk. Fx. baseret på handlinger, som læseren gør - åbner, klikker på links osv.

Men du kan også selv gøre det manuelt i særlige situationer.


Oftest bruger man tags til at styre automatik i mail-systemet.

Fx. kan et klik på et link i din mail sætte et tag, som udløser en særlig mail-serie.

Det er ikke nødvendigvis en begynder-feature - men så kan du have det i baghovedet.


Her vil jeg igen gøre opmærksom på, at de forskellige udbydere organiserer dette på forskellige måde og giver det forskellige navne. Ikke alle skelner mellem grupper og tags - men har koblet det sammen. Det fungerer også fint.

Segmenter

Så er der segmenteringen - den er interessant.

Det er dynamiske grupperinger - der går på tværs af dine grupper og tags.


Når du laver en segmentering, angiver du hvilke grupper og tags, der skal være med i dette segment.

Dvs at læserne kommer med i et segment, når de bliver del af en gruppe - eller får et tag.


Det er smart, hvis du laver mails, der skal sendes til flere grupper eller tags. Det kunne fx være alle dem, der har købt noget af dig.

Så laver du et segment, der indeholder alle de grupper, der angiver et køb - og sender dine mails til dette.


Dit mail-system laver også selv nogle dynamiske gruppering, baseret på dine læseres aktivitet. Du vil sikkert kunne finde dem, der ikke har åbnet en mail i et halvt år. Du vil kunne se dine største fans osv.

Hvilke grupperinger, skal jeg bruge?

Som tidligere nævnt, er det ikke sikkert, at du endnu kan se hvilket behov du får. Men her nogle bud, du skal overveje fra start.


Gruppe for Nyhedsbrev

Selvom du måske tænker, at alle skal selvfølgelig have dit “almindelige” nyhedsbrev - så er det ikke nødvendigvis sådan.

Det kunne være at du har (eller får) en freebie, som skal opfølges med en mailserie - og først når denne proces er overstået, skal de have dit nyhedsbrev.

Så sørg for at lave en gruppering, der angiver hvem der er klar til at få dit nyhedsbrev.


Hvordan startede det?

Noget af det, du bliver glad for senere, er at vide hvordan den enkelte læser er kommet på din liste. Har de bestilt en freebie - og hvilken? Har de udfyldt en formular på din hjemmeside? Eller?

For at løse det, skal du hver opt-in-formular du har, sørge for at der bliver koblet en gruppe eller et tag på læseren.


Køb

Den næste ting er at kunne udpege dine kunder, Hvem har købt hvad?

Nogle mail-systemer kan lave en integration med de systemer, hvor kunderne køber af dig, så du automatisk kan putte disse kunder i en gruppe.


Interesser

Hvis du ved, at der kunne være nogle interesser, der kunne være relevant at skelne imellem i din email-markedsføring, kan du bede læseren om at angive disse interesser, når du tilmelder sig dit nyhedsbrev. Så de kommer ind i disse grupperinger.

Husk at være opmærksom på lovgivningen omkring indsamling af person-data.

Hvad så?

Jeg håber at dette har givet dig et overblik over mulighederne og en forståelse for hvad det kan bruges til.

Hvis du har nogle spørgsmål - eller har brug for min hjælp, er du mere end velkommen til at kontakte mig.

  • G E N I A L T blog-indlæg, Mette!

    Tusind tak for på meget overskuelig og letforståelig facon at få det hele til at falde på plads i mit hoved.

    Jeg får straks lyst til at lave en slags forårsrengøring i min e-mail liste, for nu forstår jeg 100%, hvad jeg kan bruge de forskellige ting til (gruppe, segment osv.)

    Kæmpe High-Five til dig 🙌🏻

    • Tak Vinnie.

      Dejligt at du kan bruge det.
      Held og lykke med forårsrengøringen – og sig endelig til, hvis der er bump på vejen.

      Mange hilsner Mette

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Er du interesseret i et samarbejde?

    Book en gratis afklarende samtale.

    Helt uforpligtende.

    >