Bruger du gmail eller icloud?

Du må ikke bruge din almindelige mail - fx din gmail eller icloud - til at sende nyhedsbreve ud. Det er fristende at gøre for den helt nye selvstændige - men det er altså ingen god ide.

Og herunder vil jeg give dig de væsentligste grunde til det.

Jeg kommer ikke her til at tale om hvorfor du skal skrive nyhedsbreve som en del af din markedsføring. Det er nemlig en helt anden snak.

Her fokuserer jeg på hvorfor du skal tage et egentlig mail-system i anvendelse - et system, der er designet til at sende nyhedsbreve og anden email-marketing af sted.


Troværdighed og professionalisme

Først og fremmest virker det bare mere troværdigt og professionelt, når den mail-adresse du sender fra ikke hedder gmail, icloud eller lignende.

En mail-adresse med dit domæne-navn (det der står efter “@” ) viser mere tydeligt at det er dig, der skriver - og at du har en forretning, der er så seriøs, at du har anskaffet dig dit eget domæne.

Hvem som helst kan oprette en gmail - du er herre over mail-adresserne i dit domæne.

Designet

Hvis du har lyst til at gøre lidt mere ud af dine mails - hvad angår udseendet - tilbyder mail-systemerne også gode muligheder.

Der er ofte en række skabeloner, man kan tage udgangspunkt i - eller du kan lave din egen.

Det er nemt at sætte billeder ind, bruge forskellige skrift-typer og farver, bruge knapper i stedet for links - og ofte kommer der automatisk en footer i bunden, med de formelle oplysninger, der bør være i dine mails.

Styr på listen

Mailsystemet holder styr på din liste af mail-adresser. Manuelle systemer har en risiko for fejl - fx i forbindelse med at få folk tilmeldt og afmeldt.

Men derudover kan du også få hjælp til at segmentere, gruppere, tagge dine læsere - fx i forhold til hvad de interesserer sig for af dine emner og tilbud. Dermed kan du skrive nogle mails til en del af din liste.

Læs også: Gruppering i mail-listen til målrettet markedsføring


Ved hjælp af systemets statistikker, kan du også få et indblik i, hvilke af dine mails, der klarer sig godt. Hvor mange åbner dine mails og hvor mange der klikker på det, du linker til.

Persondata-sikkerhed

Der er - som du sikkert ved - nogle ting i forhold til GDPR-lovgivningen, som du skal forholde dig til, når det kommer til email-marketing. Og på dette punkt får du meget forærende ved at bruge et mail-system.

Du opretter en tilmeldings-formular, hvor folk giver dig sin mail-adresse - med en tilladelse til at du sender nyhedsbreve. Denne formular kan du indrette, så det er helt tydeligt, hvad man går ind til, når man skriver sig op. Du henviser til din persondatapolitik.

Double Opt-in er en mulighed. Den tilmeldte får en mail, hvor de kvitterer for tilmeldingen. Derved bliver det nemt for dig at vise, at du har fået deres tilladelse.

Det skal være nemt at afmelde sig dit nyhedsbrev igen. Mailsystemet tilbyder et afmeldingslink - så man med et enkelt klik kan afmelde sig din liste igen. Uden at du behøver at bruge tid på det.

Automatiseringer

Mail-systemerne har mulighed for at automatisering.

Og hvad man bruge det til?

Den første og simple automatisering er at du kan schedulere dine mails. Når skriver mails fra din gmail, slutter du med at trykke send - og så er den af sted.

I mail-systemet kan du klargøre dine mails på forhånd og dernæst angive hvornår de skal sendes.


Men derudover er der de egentlige automatiseringer.

Det vil sige - når en bruger foretager sig en bestemt handling, kan systemet sende en eller flere mails til dem.

Det kunne fx være når de første gang giver dig deres mail-adresse - så har du lavet en eller flere velkomstmails, som de modtager - uden at du behøver at gøre noget som helst.

Det kunne også være at sende et par mails, når nogen har købt noget på din web-shop.

Der er mange muligheder fra det helt simple - at sende en enkelt mail - til at udvikle komplicerede flows, hvis man er til den slags.

Integration med andre systemer

Sidst - men ikke mindst - er der mulighed for at integrere til andre systemer.

Jeg har allerede nævnt webshoppen. Nogle mail-systemer har specialiseret sig i at kommunikere med en webshop - så købere kan tilmelde sig nyhedsbrevet i købs-processen. Og mail-systemet ved, hvad dine kunder har købt, så du kan sende specielle mails til dem.

Men de samme muligheder gælder også for systemer til booking, tilmelding, online kurser osv.

Det er sandsynligvis ikke det første, du tænker på i din nye forretning - og heller ikke det vigtigste - men efterhånden som du får flere kunder, flere tekniske løsninger - jo smartere bliver det.

Vælg et mail-system

Min største opfordring til dig er, at du skal vælge et mail-system.

Der er heldigvis mange af udbyderne, der tillader dig at komme godt i gang med et gratis abonnement. Og selvom det betyder begrænsninger i funktionalitet, er det et rigtig godt sted at starte.

Hvis du allerede har andre IT-systemer i brug i din virksomhed - så check lige op på, om de ikke allerede tilbyder muligheden for mail-lister - eller check hvilke systemer de eventuelt integrerer direkte med.


Sidder du tilbage med nu med nogle spørgsmål - så tøv ikke med at skrive til mig her: Kontakt

- eller book en halv times sparring lige her: Sparring


Læs også: Hvordan får jeg flere læsere på mit nyhedsbrev?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Er du interesseret i et samarbejde?

Book en gratis afklarende samtale.

Helt uforpligtende.

>